Hoge bomen vangen veel wind.

De Nederlandse site voor hotelreserveringen Booking.com werd in 2005 voor maar liefst 110 miljoen euro verkocht aan het Amerikaanse Priceline. Booking.com – dat nog steeds kantoor houdt in Amsterdam – is goed voor maar liefst 80 procent van de omzet van het beursgenoteerde Priceline.

Afgaande op de koers van Priceline is Booking.com zo’n 70 miljard euro waard.

Gezien de omvang van het bedrijf is het dan ook niet echt een verrassing dat er vaak kritiek is op de dominante positie van het bedrijf. In Colombia kreeg Booking.com nog dit jaar een boete omdat het uit zou zijn op een monopolie. Afgelopen jaar jaar uitte een Belgische minister soortgelijke zorgen over de dominante positie van ‘reserveringscentrales’.

We spraken CEO Gillian Tans donderdag op de techconferentie The Next Web en vroegen haar wat ze vindt van die kritiek. Dit zei ze:

“Ik snap niet wat het probleem is. Er is natuurlijk kritiek, maar aan de andere kant toont dit vooral aan dat we een product hebben gemaakt dat klanten echt waarderen. Onze klanten zijn blij met het product, onze partners trekken via ons heel veel klanten aan. Ik snap niet helemaal wat het probleem is. “

Kees Koolen, de mede-oprichter van Booking.com, stelde afgelopen week nog dat de verkoop aan Priceline slecht is geweest voor Nederland. Booking.com had volgens hem “kunnen worden voor de Nederlandse economie wat Philips vroeger was.” Gek was het besluit toch niet, volgens hem. “Toen wij het bedrijf aan Priceline verkochten in 2011 was er simpelweg geen investeringsgeld in Europa te vinden, wel in Amerika."

LEES OOK: 'Verkoop van Booking.com aan Amerikanen is slecht geweest voor Nederland'